lördag 12 oktober 2019

4% regeln

4% regeln: För att kunna leva på ditt sparkapital utan att det försvinner över tid kan man ta ut 4%. Detta är baserat på en genomsnittlig årsavkastning 7% minus inflation 3%. Givet detta har man räknat på att man behöver 25 ggr sin årskostnad i sparat kapital. Lite enkelt beskrivet men det räcker för mig just nu för att sätta upp ungefärligt mål och tidshorisont att sträva efter.

Eftersom vi inte riktigt vet vad vår framtida månatliga och därmed årskostnad exkl sparande riktigt blir när vi har flyttat in i huset om ca 1 år, antar jag att vår kostnad med mat för 2 hemmavarande barn och räkningar landar kring 30.000. Förhoppningsvis mindre men vi kommer ha amortering, räntekostnader, studielån, underhåll på hus och ett sparande till årlig resa som jag räknar in i detta. Kanske lite inadekvat sätt att räkna kostnader men jag vill ha hela månadsutgiften täckt om man ska räkna så.

Det skulle isf innebära med 4% regeln att vi behöver 9.000.000 på aktie-/fondkontot. Med en genomsnittlig årsavkastning på 7%, skulle det ta oss ca 15 år att nå dit med ett sparande på 30.000/månad med ränta på ränta effekten. Det skulle bli en tidig pension för mig åtminstone - Mr Utdelningsbloggaren är 7 år äldre. Under dessa 15 år har vi dessutom tjänat in pensionspengar utöver detta som kan börja tas ut vid 65-70 årsåldern, så förhoppningsvis blir det en ganska fin pension om inte inflationen tok-rusar.

Just nu går nästan allt till vår husinvestering och vi kommer väl försöka resa bort en långresa någon gång under nästa år. Förhoppningsvis kommer vi kunna slänga in dessa summor månadsvis från och med 2021. Under tiden investeras det vi kan utöver det som läggs undan till hus, buffert och barnens sparande.

Allt gott
Utdelningsbloggaren




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter ut Nordea

Ja, jag byter Nordea mot en annan svensk bank. Jag håller på att rensa ISK på utländska aktier och köpa dessa i KF i stället. Skattemässigt ...