tisdag 22 oktober 2019

PPL corporation

PPL corp. är ett amerikanskt bolag bildat 1920 som tillhandahåller el och gas till 7.9 miljoner i Storbritannien, samt några miljoner till i USAs delstater Kentucky och Pennsylvania. De har haft över 20 år av utdelningshöjningar bakom sig. Men marknaden i Storbritannien är en risk eftersom den faller under "regulated utilities" och de är exponerade 60% dit. De planerar att investera i USA, ffa Kentucky för att minska risken samt öka intäkterna.
Det finns ett orosmoln runt Brexit och att deras kontrakt går ut 2023, så utsikterna är något osäkra ffa med den stora exponeringen mot UK. Det finns obekräftade rykten att de planerar en sammanslagning med Avangrid (AGR) och då ljusnar läget markant. Seeking Alpha skrev om det den 14/10: https://seekingalpha.com/news/3505454-utilities-ppl-avangrid-merger-talks-ft
Jag köper en mindre post och hoppas att det blir bekräftat snart att det blir en sammanslagning.

Källa: PPL investor presentation
PPL corp är en kvartalsutdelare och delar ut i januari, april, juli, oktober. Just nu ligger utdelningen på USD 1.65/aktie. P/E -tal 13.2 och DA 5.09% .

Idag köpte jag blygsamma 8 stycken PPL :)


Informationen om bolaget har jag hämtat från www.simplysafedividends.com









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter ut Nordea

Ja, jag byter Nordea mot en annan svensk bank. Jag håller på att rensa ISK på utländska aktier och köpa dessa i KF i stället. Skattemässigt ...