lördag 12 oktober 2019

Historia samt strategi

Jag har börjat min investeringsresa lite brokigt. Först för några år sedan visste jag verkligen ingenting om aktier och trodde man blev rik genom att göra snabba klipp. Läste in mig lite grann (obs - verkligen jättelite) och köpte för 15.000 kronor Fingerprint, JM och HM. Tjänade 8000 på första vändan fingerprint men sedan förlorade jag en del. HM började gå ned och jag förstod inte det där med långsiktighet, utdelning och ha is i magen. Sålde av allt i panik och gick väl plus minus noll. 

Två år senare började jag läsa in mig igen på fonder och hur aktiemarknaden fungerar och förstår så mycket mer nu och skakar på huvudet åt min egen galna strategi sist. Resultatet blev att jag började med aktiefonder i slutet av 2018 och försökt sprida riskerna över olika marknader och sett till att de har låga avgifter. Jag kunde inte riktigt bestämma mig för om jag skulle investera i bara fonder eller i aktier så det blir både och. Vad jag förstår nu är att räntefonder just nu i ISK i princip är en förlustaffär med schablonskatten som äter upp en eventuell avkastning. Dessa har jag skippat helt för närvarande och kör enbart aktiefonder. 

Vad gäller aktier har jag heller inte riktigt kunnat bestämma mig för 1) utdelningsaktier eller 2)stabila bolag där utdelning kan vara låg eller obefintlig. Målet är ju att kunna antingen leva av avkastningen om 10-15 år när jag har hunnit bli 55-60 år. Helst runt 55 förstås. För att kunna leva av avkastning på fonder behöver man sälja av en del varje månad. För att kunna leva av avkastning på aktier gäller detsamma om dessa inte har någon vidare utdelning eller leva på utdelningen som utdelningsaktier genererar utan att behöva sälja av. 

Jag tror att jag bestämt mig för denna strategi: en kombination av fonder som man skulle kunna sälja av för avkastning samt stabila utdelningsaktier som jag inte behöver sälja av för att generera inkomst.

Strategin kanske ändras - vem vet men just nu stoppar jag in 7.000 varje månad i både fonder samt aktier med utdelning. 

Allt gott 
Utdelningsbloggaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter ut Nordea

Ja, jag byter Nordea mot en annan svensk bank. Jag håller på att rensa ISK på utländska aktier och köpa dessa i KF i stället. Skattemässigt ...