tisdag 22 oktober 2019

Deltidsarbete

Vi har börjat vår finansiella frihetsresa sent i livet. Jag 40+ och Herr UB 50+. Vi har väl i princip nästan alltid haft heltidsjobb, förutom under studietiderna där vi arbetade på helger och lov.
Jag med mina 2 (!) utbildningar som har varit mycket krävande, eget företag som nu är nedlagt och nu äntligen klar med studier, balanserar nu på utbrändhetens rand. För att undvika en totalkrasch har jag gått ned i arbetstid och kommer nog aldrig arbeta 100% igen om jag inte absolut måste. 75% är nog max för mig eftersom jag dessutom är projektledaren hemma. Klassiskt kvinnligt men jag trivs å andra sidan när jag har kontrollen över situationen och helikopterperspektiv är jag toppenbra på! Just nu är det Herr UB's arbete som bringar in den absoluta majoriteten av vår inkomst så det känns naturligt även från det perspektivet.

Herr UB har tidigare en separation bakom sig och en del tragedier där han arbetat för företag som gått i konkurs eller behövt dra ned på personal. Det ledde i sin tur till perioder med ekonomiska svårigheter utan möjlighet till att spara. Nu är han på banan igen som egen företagare och just nu ser framtiden enormt ljus ut.

Eftersom vi har den här förmånliga situationen nu har vi både möjlighet att jag går ned i arbetstid med en bra lön och att kunna spara en hel del på vår frihetsresa. Tryggheten ligger i att jag är färdigutbildad och skulle det bli problem med Herr UB's arbete/inkomst så kommer jag ha en ljus arbetsmarknad med relativt välbetalt jobb.

Vi är dock försiktiga eftersom vi varit med förr vad gäller skörhet i situationen. Därav kommer vi lägga massor på privat sparande för att säkra upp eventuella händelser. Fokus blir att bygga kassaflöde att återinvestera för att få en kraftfull ränta-på-ränta-effekt. Cash flow genereras framförallt av utdelningar från utdelningsaktier. Cash flow är bland annat Warren Buffets käpphäst och en mer lyckad finansman än Mr Buffet får man leta efter! Kan han så kan för sjutton jag även om det blir i mindre skala förstås :)

Under tiden kommer jag att njuta av att vara ledig en dag i veckan - kunna umgås med barnen, återhämtning, träna, ha möjlighet att boka in tandläkarbesök etc och ja... göra det jag känner för däremellan. En otrolig frihetskänsla!

Allt gott
Utdelningsbloggaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter ut Nordea

Ja, jag byter Nordea mot en annan svensk bank. Jag håller på att rensa ISK på utländska aktier och köpa dessa i KF i stället. Skattemässigt ...